Ahad, 14 Ogos 2011

Ulam Cicah Sambal Belacan

ok..ini bukan saya yg buat tapi saya telah ditag oleh si Kak Ipar saya di Fb...huhu....dari awal puasa sehingga ari ke14 baru la jumpe jantung pisang...tapi saya tak berbuka kt umah mak...waaaa...cedih sungguh...lagi2 jantung pisang dicicah dgn sambal belacan asam mak..mmg peh!!!! berasap telinga dan lidah saya...hihi..

apa pun masakan mak is the best..tol..mmg best...

ULAM CICAH SAMBAL BELACAN


Bahan-bahan :

1 biji jantung pisang *
10 batang kacang botol*
10 biji kacang bendi*

tanda * dicelur dgn air panas

Bahan utk Sambal Belacan :

15biji  cili padi
2cm belacan bakar
air asam pekat secukupnye
1sudu gula
garam sedikit

Cara-caranya :
  1. ulam-ulam tersebut dicelur dgn air panas seketika dan angkat.
  2. cili padi, garam, gula dan belacan ditumbuk hancur atau dikisar halus (saya suka tumbuk..lagi sedap)
  3. bahan yg ditumbuk di alihkan ke mangkuk dan campurkan dgn air asam jawa pekat...
  4. kalau pedas sgt, tambah gula..
  5. ambil ulam dan sambal belacan, diletakkan bersama.siap utk dihidang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan