Sabtu, 13 Ogos 2011

Asam Pedas Ikan Parang dgn sawi Jeruk


jarang kita meletakkan sawi jeruk atau kobis jeruk di dalam masakan asam pedas..tetapi jika hendak kelainan, boleh la cuba.. sgt marvelous tau..saya sangat teruja bile mak saya masak asam pedas letak sawi jeruk..tak herannye ikan atau ayam..janji dpt sawi jeruk...itu cukup dh memadai...sgt la sedap..tak tau la..saya jadi addict..hihihi..

ASAM PEDAS IKAN PARANG DGN SAWI JERUK


Bahan-bahan :

4 Ketul ikan parang
6 ulas bawang merah*
2 Ulas bawang putih*
Sedikit belacan*
cili kering*
halia*
kunyit hidup*                   bahan bertanda * di kisar

air asam jawa secukupnya
Daun kesum
Sawi Jeruk
Serai
minyak masak
garam secukup rasa

Cara memasak :
  1. Panaskan sedikit minyak masak dlm periuk. Tumis bhn kisar hingga naik bau
  2. Masukkan air asam jawa, serai dan daun kesum
  3. Apabila mendidih, masukkan ikan. sawi jeruk dan garam. 
  4. masak hingga mendidih.
mudah bukan masak asam pedas ini..dan utk pengetahuan anda...jarang sungguh nak jumpe orang yg betol2 pandai masak asam pedas...(saya tak berape pandai sgt yer..)..tapi sekurang2nya saya dh boleh hidangkan asam pedas ini bersama nasi panas kepada en. suami saya... 

selamat mencuba....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan